KÄNN TAGGET!!
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

KÄNN TAGGET!!


 
HomeLatest imagesSearchRegisterLog in

 

 Torkels Projekt arbete - Bannanflugor

Go down 
3 posters
AuthorMessage
Torkel

Torkel


Posts : 40
Join date : 2009-06-11
Age : 31

Torkels Projekt arbete - Bannanflugor Empty
PostSubject: Torkels Projekt arbete - Bannanflugor   Torkels Projekt arbete - Bannanflugor EmptySat Oct 30, 2010 7:10 pm

Då det var mitt krav som orsakade detta så tänkte jag att jag inte bara kunde låta det vara tomt, även om det kanske ändå blir oläst.

Som ni kanske har märkt så har jag en tendens att försvinna på håltimmar ibland, oftast är det för att jag ska till BMC (BioMedicinskt Center), som ligger uppe på universitetsområdet.

Jag gör i princip hela mitt projekt arbete där uppe, jag har handledning från Udo och hans student Greger där uppe som ger mig lite olika experiment som jag ska göra.

Vad jag har gjort hittills är att odla upp mutantflugor där vissa av barnen (25%) dör som embryon, sedan har jag förberett dessa embryon (genom att ta bory ägg skal och membran lager) och kollat på mutationerna i mikroskop och tagit bilder av dem, vissa mutanter är tillexempel kortare än vanliga embryon och man kan se att vissa segment sakna.

Efter varje besök där uppe skriver jag ett kort logg inlägg t.ex.:

"Log 8 - 22/10 2010

den 22/10 var jag återigen på BMC och kollade på embryon.

Delvis var det samma varianter som innan fast nya mutanter och delvis var det speciella mutanter med GFP kopplat till vissa proteiner så man kunnde ske mutationerna lysande grönt, mycket häftigt, dessa var även förberedda på ett lite annat sätt, man hade till exempel inte tagit bort alla membran så om man kolla på proverna på vanligt sätt (man behövde specieial inställningar för att se det gröna ljuset) så kannde man då se skillnader mellan du embryona såg ut jämmfört med dem som var förberedda på vanligt sätt.

Jag har även tagit bilder på allt detta som jag kan vissa upp."


Ja det var allt för den här gången, så nu är det här stället inte längre tomt, men som med trädet som faller i skogen och ingen hör, kan det räknas som o-tomt då ingen sett att det inte är tomt?
Helt bortsett från att jag vet att det inte är tomt.
Back to top Go down
Martin
Admin
Martin


Posts : 143
Join date : 2009-06-10
Age : 31

Torkels Projekt arbete - Bannanflugor Empty
PostSubject: Re: Torkels Projekt arbete - Bannanflugor   Torkels Projekt arbete - Bannanflugor EmptySat Nov 06, 2010 4:58 pm

mäktigt
Back to top Go down
https://nvcspyken.forumotion.com
Fail

Fail


Posts : 161
Join date : 2009-06-13
Age : 31
Location : Lund

Torkels Projekt arbete - Bannanflugor Empty
PostSubject: Re: Torkels Projekt arbete - Bannanflugor   Torkels Projekt arbete - Bannanflugor EmptyMon Nov 22, 2010 11:36 am

Just nu bara fem veckor efter tidsplanen själv...

Men det ser nice ut, en utökning kan ju vara att se hur stora flugor man kan göra med siktet på 5-meter ^^
Back to top Go down
Sponsored content





Torkels Projekt arbete - Bannanflugor Empty
PostSubject: Re: Torkels Projekt arbete - Bannanflugor   Torkels Projekt arbete - Bannanflugor Empty

Back to top Go down
 
Torkels Projekt arbete - Bannanflugor
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
KÄNN TAGGET!! :: Skola :: Projektarbete-
Jump to: